Uitnodiging verwelkoming 2 nieuwe kunstwerken in de Kleurenbuurt
U bent van harte uitgenodigd om aanwezig te zijn bij de activiteiten die worden georganiseerd
rondom de komst van 2 nieuwe kunstwerken in de Kleurenbuurt.
Op woensdag 29 mei wordt van 19.00 tot 20.30 uur een inloopavond georganiseerd om aandacht te besteden aan de nieuwe Mural onder de Anton de Kombrug én het kunstwerk dat is ontworpen voor de herdenkplaats aan het slavernijverleden.
Wanneer: woensdag 29 mei tussen 19.00 en 20.30 uur
Wat: inloopavond & feestelijke verwelkoming van de muurschildering (19.30 uur)
Waar: Anton de Kombrug/dr. M.L. Kingweg in Zaandam
The New Ancestors
In 2022 zijn de pilaren van de onderdoorgang van de Anton de Kombrug beschilderd om de binding van de naamgever en zijn betekenis voor de vrijheidsstrijd van de tot slaaf gemaakten tot uiting te brengen. De tegenoverliggende muur van de onderdoorgang is met de nieuwe muurschildering voorzien van een muurschildering die bovenstaand thema verdiept en tegelijkertijd een relatie legt tussen het rijke Afrikaanse verleden en de toekomst. Beeldend kunstenaar Brian Elstak maakte dit ontwerp voor een eigentijds, uniek Street-art kunstwerk ter herinnering aan de rijke geschiedenis van de tot slaaf gemaakten. In de muurschildering worden de kracht en trots van het verleden verbonden met het nu en de toekomst. Belangrijke en inspirerende figuren uit de Afrikaanse diaspora en onze gedeelde geschiedenis komen samen. Helden van toen en nu, en een knipoog naar de toekomst. Alsof ze allemaal uit verschillende momenten in de tijd en het multiversum gekomen zijn, om samen op een grote familieportret vastgelegd te worden. Het beeld is ook een hommage aan de legendarische Art Kane foto, ‘A Great Day In Harlem’ (1958), waar jazz legenden samen zijn vereeuwigd.
Herdenkplaats Slavernijverleden
Er komt een monument in Zaanstad voor het herdenken van de slachtoffers van de Trans-Atlantische slavernij. Het monument komt op het plantsoen langs de Dr. Martin Luther Kingweg in Zaandam, vlak bij de Anton de Kombrug. Het wordt een plek voor ontmoeting, herdenking, bezinning en dialoog. Het monument Three Graces – the dialogue is ontworpen door de Nigeriaanse beeldhouwer Sokari Douglas Camp. Het is een initiatief van de Afrikaanse Diaspora Vereniging Nederland (ADUN), de Klankbordgroep Zaanstedelingen van Surinaamse en Caraïbische afkomst, Comité 30 juni-1 juli Zaanstreek en de Gemeente Zaanstad. De samenwerkende partijen doen hun best om het kunstwerk voor 30 juni 2024 te plaatsen.
Tijdens de inloopavond staan er verschillende tafels waar u informatie krijgt over hoe het kunstwerk eruit ziet, de betekenis en waar het komt te staan.
Over Brian Elstak
Brian Elstak (1980, Zaandam) is beeldend kunstenaar, illustrator, kinderboek schrijver en connector tussen verschillende creatives en verhalenvertellers. Elstak is veelzijdige verhalenverteller, die grote thema’s als ongelijkheid en black awareness behandelt via een herkenbare, dynamische tekenstijl. Zijn personages ontleent hij van popcultuur en uit de samenleving. Hij is oprichter en onderdeel van kunstcollectief, Lowrey Foley McClane (LFMC). Van 2001 t/m 2013 heeft hij gewerkt als communicatiemedewerker bij theatergroep Made in da Shade (later het MC Theater). Elstak zit nu in de Raad van Toezicht bij de Schuur en Toneelschuur Producties te Haarlem. Daarvoor heeft hij in
selectiecommissies gezeten bij Stimuleringsfonds, AFK, ADCN en De Koninklijke Prijs voor de Schilderkunst.
Over Sokari Douglas Camp
De kunstenaar Sokari Douglas Camp (Buguma, Nigeria, 1959) is een toonaangevende internationale kunstenaar uit de Nigeriaanse (Afrikaanse) diaspora. Ze studeerde beeldende kunst aan de Central School of Art and Design en het Royal College of Art in Londen waar ze nu ook woont en werkt. Als eerbetoon aan haar werk ontving ze in 2005 de eretitel van Commandeur in de Orde van het Britse Rijk. Ze maakt kleurrijke monumentale beelden van staal. Haar beelden zijn verhalend, expressief en veelal geïnspireerd door de Nigeriaans-Afrikaanse cultuur en tradities, zoals de Kalabari-cultuur. De Kalabari’s zijn bekend om hun houtsnijwerk, textielbewerking, maskers en aardewerk. Dit vakmanschap is terug te zien in de bewerking en expressie van haar beelden. Maar ook de Afrikaanse diaspora, politieke en sociale misstanden zijn terugkerende onderwerpen in haar werk. Ze exposeerde in vele musea over de wereld, zoals het Setagaya Art Museum in Tokio, het British Museum in Londen, evenals het eerste museum voor Afrikaanse kunst, het Smithsonian National Museum of African Art in Washington D.C. Voor deze opdracht heeft Sokari zich georiënteerd op en laten inspireren door de klederdracht van vrouwelijke tot slaaf gemaakten en hun nazaten uit Suriname en Caraïbisch Nederland.